Klik hier voor contact webheerder
Tevreden met de gratis dienst van Angstoornis.com Klik dan op onze button Google +1. Hartelijk dank!

Citalopram

Ervaring met medicijnen

Citalopram

Berichtdoor Parel » 19 sep 2010 19:19

Hoi, :D

Ik krijg nu verschillende medicatie tegen mijn angst/paniekstoornis.
Onder andere citalopram. Hebben mensen daar ervaring mee? (positief of negatief!)

Liefs Parel
Parel

Re: Citalopram

Berichtdoor arnold » 21 sep 2010 20:12

hallo ik gebruik sinds april citalopram 10 mg dat is de laagste dosering
dus nu 6 maanden in de eerste week heb ik nare bijwerkingen gehad
waarbij 1 keer flink duizelig braak gevoelens hyperventilatie en heel veel zweten je hoeft deze bijwerkingen niet te krijgen maar wees niet bang
als je ze krijgt . je voelt je echt beroerd en heb het idee dat je neervalt
en wilt alleen maar 112 bellen .
na 1 week verdween de bijwerking maar bleef nog een tijd last van mijn hoofd houden zoals verdoofd en verstijfd gevoel .
ook lichte duizeligheid en hoofdpijn dit alles deed geen pijn alleen maar irritant en je word er moe van .
nu gaat het stukken beter met me .
ben begonnen met smorgens slikken werd daar vermoeid van
slik ze nu s avonds 20.00 uur dat werkt veel beter en heb daar bij nog minder bijwerkingen .

tip. stop niet als je de bijwerkingen krijgt je moet er even doorheen

als je dingen kwijt wil kan dat op helpikhyperventileer.nl/chat.html

veel succes parel en misschien horen we elkaar nog
groetjes van arnold
arnold

Berichtdoor Sanseveria » 18 jan 2011 15:03

Ik neem het al bijna 13 jaar. Beginnen en ermee stoppen is zoals hierboven gezegd even de hel. Doorbijten dus.

Mijn constante symptomen: rusteloosheid in mijn benen, tandknarsen en duizelen (als ik een dag vergeet te nemen), spierspanning.

Uiteindelijk is mijn leven zelfs met de symptomen wel van hogere kwaliteit als zonder medicatie.
Sanseveria

Berichtdoor Visje » 18 jan 2011 19:01

Ik gebruik escitalopram, een medicijn verwant aan citalopram.
Het zou iets nauwkeuriger werken en minder bijwerkingen geven, maar meningen erover zijn ook weer verdeeld.
Ik had in het begin last van hoofdpijn en een grieperig gevoel, en erg vermoeid. Na 2 weken ging dit wel over en na 3, 4 weken begon ik effect te bemerken. Na 3, 4 maanden is het middel gestopt met werken....denk ik althans.
Visje

Berichtdoor Lynceus » 19 jan 2011 11:44

Sanseveria schreef:Uiteindelijk is mijn leven zelfs met de symptomen wel van hogere kwaliteit als zonder medicatie.

Dat is een duidelijke conclusie.
Lynceus

Berichtdoor ruis » 10 feb 2011 19:37

hoi parel

Ik gebruik nu 4.5 maand citalopram voor depressie en hypochondrie.
Ik had 20 mg en zit nu sinds drie weken op 30 mg.
Voor de depressie heeft het wel geholpen voor de angst/hypochondrie niet veel vandaar de verhoging naar 30 mg.
Ik zou, vanaf nu, over twee weken effect moeten kunnen constateren, ik zie wel.
Het is jammer dat deze site geen "persoonlijk bericht" kent anders zou ik je op de hoogte kunnen houden.
Sterkte.

Ruis.
ruis

Berichtdoor Roel8 » 23 feb 2011 17:33

Ik ben ongeveer 3 weken geleden begonnen met Citalopram. Dit op aanraden van een psychiater. Het is vooral bedoeld om het vermijdingsgedrag in de angststoornis aan te pakken. Ik moet zeggen, ik ben totaal geen held in het slikken van medicatie. Het geeft een soort controleverlies waardoor ik er erg tegenop zag. Na enig overleg met mijn psychiater heb ik het dan toch gedaan in de hoop op verbetering. Zo doorgaan was immers ook geen oplossing. Ik ben de eerste week begonnen met 10mg in avond. Dit om de bijwerkingen wat te beperken aangezien ik al wat lichamelijke klachten heb. Het viel in het begin wel een beetje zwaar maar de lichamelijke klachten vielen reuze mee (op wat hoofdpijn en misselijkheid na). Wel ervaarde ik het verschil van zonder medicatie en met medicatie aangezien je net start. Ik voelde wat minder emotie (maar ik ben ook heel alert geweest op mijn ervaringen...) De tweede week ben ik overgegaan op 20mg. Mijn lichaam is er een beetje aan gewent geraakt en het kost me ook geen moeite meer de medicatie te nemen.
Ik zit momenteel in week 3 en merk nog niet veel verbetering maar de medicatie heeft ook z'n tijd nodig. Bij angsstoornissen kan dit varieren tussen de 6 en 12 weken. Mijn psychiater vertelde me dat het pas effectief wordt na ongeveer 4 weken vanaf het moment dat je 20mg slikt, dus de eerste week 10mg wordt niet meegerekent. Het is wel de bedoeling dat ik naar 30mg ga voor het beste resultaat.

Het valt dus reuze mee maar wat ik je mee wil geven is: bij twijfel laat je goed informeren. Begin niet zomaar aan iets waar je niet 100% achterstaat. Je moet vertrouwen hebben in jezelf en de medicatie. Of het de juiste AD voor je is is altijd afwachten maarja dat is per persoon verschillend. En wanneer het niet gaat kun je altijd stoppen of overgaan op een andere. Maar geef het medicijn wel een eerlijke kans. De eerste weken zijn gewoon het zwaarst...

Gr. Roel
Roel8

Berichtdoor aaron » 01 apr 2011 18:27

Ik heb ook Citalopram geslikt. Het deed misschien wel wat, maar te weinig.
aaron

Berichtdoor Carla1234 » 06 jun 2011 13:52

Hallo allemaal,

Ik ben Carla, nieuw op dit forum.
Ik ben 2 jaar geleden begonnen met Citalopram. Dit voor de Burnout met angstklachten die ik had.
De dosering die ik kreeg was van 5, naar 10, naar 20.
Na 1 jaar ben ik teruggegaan naar 10.
De citaopram heeft bij mij wel geholpen in de zin van wat relaxter zijn, niet meer zoveel piekeren, wat beter om gaan met drukte ed ( ik durfde tijdens de burnout de winkel niet meer in bijv). En iets positiever in het leven staan.

Omdat ik wilde proberen te stoppen ben ik 3 maand geleden naar 5 mg gegaan en nu 3 weken geleden naar 0.

Maar wat voel ik mij ellendig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De 1e week was ik heel duizelig.
De 2e week heeeeeeeeel erg moe.
De 3e week heel labiel / huilerig om niks.

Kortom, het gaat niet grandioos.
Ik weet dat ontwennen net zo vervelend is als opbouwen, maar ik had verwacht wel dat het steeds een beetje beter zou gaan,en dat ik na een week of 3 weer oke zou zijn maar ik voel mij alleen maar steeds ellendiger de afgelopen 3 weken. ( ben stiekum ook spaans benauwd voor wat week 4 in petto heeft). Want dat gejank om alles is toch wel heel vervelend

Het voelt een beetje alsof ik niet zonder zou kunnen zeg maar.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Carla.
Carla1234

Berichtdoor mentis » 17 jun 2011 19:03

Sinds dik een week gebruik ik 20Mg Citalopram. Ik slik dit tegen mijn sociale angsten en dan met name mijn bloosfobie. Mijn vermijdingsdrang overheerst, hopelijk zal het mij hierin kunnen ondersteunen.
Heb amper last gehad van bijwerkingen, hooguit wat moeheid en onrust.

groetjes,

mentis
mentis

Berichtdoor wendy » 23 aug 2011 00:08

Hoi...
Heb voor mijn angstklachten citalopram geslikt in combinatie met cognitieve therapie. Begonnen met 10 mg, vervolgens 20 mg. Na ongeveer 2 weken 20 mg geslikt te hebben merkten ik al resultaat. Mijn nerveuse gevoel wat ik de hele dag had was weg. Daarna opgehoogd naar 30 mg. Voelde me heerlijk. Kon naar de supermarkt zonder angst, naar mn werk zonder angst, in de auto zitten zonder angst. Ik was wel wat onverschillig maar vond dat zelf heerlijk (niet meer om alles janken) en stond wat sterker in mn schoenen. Ondanks dat ik me heel goed voelde wilde de huisarts toch dat ik naar 40 mg ging om het beste resultaat te krijgen. Dit heb ik ruim een jaar geslikt zonder al te veel bijwerkingen. Na ruim een jaar moest ik weer heel langzaam afbouwen. Dit is zonder problemen gegaan. Ben nu al weer een tijd zonder medicijnen en het gaat goed. Heb bijna geen last meer van mijn angstklachten.
Het was voor het eerst dat ik antidepressieva slikte maar het heeft mij samen met de therapie heel erg geholpen.

Groetjes Wendy
wendy

Keer terug naar Medicijnen