Het is di sep 07, 2010 10:27 pm

Klik hier voor contact webheerder

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 elke dag wel angst 
Auteur Bericht

Bericht elke dag wel angst
Hallo

Ik heb me net ingelogd op deze site! Ik heb een angststoornis, bang om dood te gaan aan ziekte of hartkwaal! Heb ook last van lichamlijke klachten, vaak duizelig, hartklopping, moeilijk op benen staan, gevoel om te vallen, misselijk! Waarom heb ik dit nu al vijf maand! Daarvoor deed ik alles, was echt een vrolijke meid! Loop nu bij psychiater en psycholoog en gebruik prozac 20 mg per dag en alprazolam... Mijn moeder is erg vroeg overleden en mijn zusje ook! Heb nog een vader en broer! Dat maakt me bang dat ik ook vroeg dood zal gaan! Bloedgeprikt en ecg gemaakt maar ze kunnen niets vinden! Wie heeft dit nog meer, wil er graag met iemand over praten!

groetjes judith

za feb 27, 2010 6:04 am
Profiel
Site Admin

Bericht Re: elke dag wel angst
Hoy Judith,

het is niet zo belangrijk hoe je angsten zijn gekomen,belangrijker is het hoe je eraf geraakt.
Hoe ga je met dingen om,hoe kijk je naar jezelf etc.
Ik kan me zo voorstellen dat wat je hebt meegemaakt(moeder en je zus overleden)je angst inboezemt,terecht ook.
Maar focus je daar niet te veel op,want stel je voor dat jij gewoon 80 word?

za feb 27, 2010 7:55 am
Profiel

in eerste instantie deed ik bijna niks meer! Ben nu alweer zo ver dat ik elke dag van half tien tot half vijf werk! En weer naar de winkel durf samen met vriend boodschappen doen! En doe alweer veel meer dingen! Maar ben de hele dag nog zo zenuwachtig, ik voel het gewoon aan mijn lichaam... Wil er zo graag vanaf! Wil weer lekker leven en genieten en niet bij veel dingen na denken... en bang zijn dat er wat gebeurt! Heb jij hier ook ervaring mee?

zo feb 28, 2010 12:27 pm
Profiel
Site Admin

Ja zeker heb ik hier ervaring mee.
Je hebt haast continu het gevoel dat er ieder moment iets ergs kan gebeuren. Je denkt doorlopend dat er iets mis kan gaan .

Op die manier probeer je controle op situaties uit te oefenen.
Ik heb het zelf jaren gehad,angsten,overal bij nadenken,alles voelen.Totdat je doorhebt dat je je focus totaal op iets verkeerd heb gelegd.
Op zich ben je hartstikke goed bezig:wink:
Let niet zo op jezelf,het zij zo.
Let op wat er wel goed gaat in je leven(heel veel).
Oftewel verleg je focus!!

ma maart 01, 2010 5:38 am
Profiel

Ik heb het sinds september vorig jaar! Het gaat gelukkig wel vooruit, maar langzaam! Als je maar is van die zenuwen af was, dan had je ook niet zoveel lichamelijke klachten! En maakte je ook niet zo bang! Werk er wel hard voor! Schrijf nu elke dag op wat ik allemaal doe en voel! Zodat ik het ook terug kan lezen en kan zien dat het wel vooruit gaat! Moet ook nog meer positief denken en niet elke keer in het negatieve zakken! Ik ben afgelopen zaterdag 27 geworden en wil er nog heel veel jaren bij hebben! Wil niet aan deze angststoornis dood gaan! Ik heb met vriendin afgesproken dat we nu elke donderdagavond gaan zwemmen! Dat schijnt ook goed te zijn! Hoe gaat het nu met jou dan? Vind fijn om er even met iemand over te praten!

groetjes judith

di maart 02, 2010 5:24 am
Profiel

Wil je niet meer reageren? Vind fijn als ik even met iemand kan praten!

groetjes judith

di maart 09, 2010 12:56 pm
Profiel
Site Admin

Natuurlijk wil ik wel reageren.
Aan een angststoornis ga je niet dood,alleen het is hartstikke lastig soms.
Ik herken veel in je verhaal,ik heb zelf dik 20 jaar met een angststoornis gelopen.
Wat heb ik anders gedaan?
Heel veel geleerd van oa psychologen,coaches etc.
Uiteindelijk ontdekte ik dat het echt belangrijk is om jezelf voorop te stellen,van jezelf te houden en aardig tegen jezelf te zijn.Vroeger las ik veel en ging naar therapie,maar vervolgens deed ik er eigenlijk weinig mee :oops: dat jezelf hard aan de bak moet.............daar was ik lui in :?
Uiteindelijk was het welletjes en heb ik mezelf beloofd om eens hard aan het werk te gaan,en vooral ermee door te gaan.
het is geen reclame maar ik moet eerlijk bekennen dat ik nadat ik een workshop had gevolgd(groepscoaching)bij Pieter Frijters,het alleen maar goed en beter is gegaan.
Natuurlijk met de nodige kennis die ik afgelopen jaren heb vergaard door al die therapien.
Ik heb er meer vertrouwen in,loop niet meer in 7 sloten tegelijk als ik me even niet happy voel.Terwijl ik vroeger alleen maar zenuwachtig was.
Kan beter relativeren.je straalt dan hele andere lichaamstaal uit en mensen zien dat aan je,ze reageren daar ook op,en alles gaat dan beter!
Nou moet je niet denken dat je dan een probleemloos leven krijgt hoor.
Ik heb mezelf opgegeven op verschillende nieuwsbrieven,waar ik ook nog steeds van bijleer,en het is gratis bovendien.Je blijft jezelf dan refreshen :D

di maart 09, 2010 3:10 pm
Profiel

Het is zeker lastig! Soms voel je je zo naar en niet lekker! Probeer wel zoveel mogelijk nog te doen! Ga ook 1 x in de week naar psycholoog, cognitieve therapie, ga wel vooruit maar nog niet goed genoeg! Werk nog niet volledig en s avonds erg moe! Hoe krijg ik dat vertrouwen weer terug dat ik niet ziek ben of dood ga aan deze klachten... Had jij ook zoveel klachten elke dag? Of ben ik de enige? Dat kan toch niet goed zijn voor je lichaam? Ben ook vaak bang om om te vallen of niet goed kan staan/lopen! Heb jij nog een goede tip wat goed helpt? Wil graag beter worden!
Heb jij ook medicijnen geslikt?

groetjes judith

di maart 09, 2010 5:29 pm
Profiel
Site Admin

Ja ik heb deze klachten allemaal gehad.
Bang en angstig de hele dag door was ik ermee bezig.
De mooiste tijd van me leven is aan me voorbij gegaan door die angsten.
Totdat ik op een punt kwam,erger dan dit kan het niet meer worden en kijk eens wat het me heeft opgeleverd............ :(
Hoe lang ga ik dit nog doen??????
En door hard te werken,diverse groepscoachings gevolgd,therapie gehad leef ik nu weer :D

wo maart 10, 2010 7:14 am
Profiel

Hoelang heb jij dit gehad dan? En had je hele dag er last van? Ook trillen op benen, duizelig, gevoel om te vallen? Soms maakt het me bang, dan denk ik dat ik aan die klachten wel ziek ben of dood ga! Ben nu bij psychiater en psycholoog, ga wel wat vooruit als je vergelijkt met vijf maan geleden! Wil graag weer de oude judith worden! Bedankt dat je naar me luistert en antwoord

groetjes

za maart 13, 2010 6:52 am
Profiel

Wie heeft hier nog meer ervaring mee?

za maart 13, 2010 8:14 am
Profiel
Site Admin

Ik heb dit dikke 20 jaar gehad.
Door me in angst te verdiepen,wat het is,te begrijpen is me eerste stap gezet naar herstel.

Hier wat info:

Wat is een angststoornis?
Geen ziekte.
Er is sprake van een angststoornis wanneer je een overmatige, ongepaste angst beleeft op momenten dat hier logischerwijs geen aanleiding toe is. Met andere woorden: er is geen sprake van een reƫle bedreiging.

Een angststoornis is geen depressie of mentale stoornis. Het wordt niet veroorzaakt door een chemische disbalans in je brein, door een 'stofje tekort' of door een ander 'foutje' in je hoofd.

Amygdala.
Angst en stress, en alle hieruit voortkomende lichamelijke en mentale reacties of symptomen, worden onwillekeurig (autonoom) geactiveerd door een klein orgaan in het midden van je brein: de amygdala.

De amygdala is normaal alleen actief wanneer je je in spannende of bedreigende omstandigheden bevindt. Via de amygdala wordt op die momenten je zelfbeschermingsmechanisme in werking gesteld.
Wanneer de spanning of dreiging voorbij is, keert de amygdala terug naar 'kalm' of 'normaal'. De fysieke en emotionele uitwerking van het proces kan wat na-ebben, maar verdwijnt na korte tijd.

Angstniveau.
Langdurige blootstelling aan angst of stress zorgt ervoor dat de amygdala zich instelt op een hoger activiteitsniveau. Het volgt daarin altijd een gedragsmatige terugkoppeling, dus hoe je een situatie hebt beleefd en ermee omging.

Ongepast.
Wanneer de amygdala overactief is geraakt, kan het gevoelens van angst en paniek activeren in situaties waar en op momenten dat je die normaal niet zou (moeten) ervaren. Er is dan natuurlijk geen echt gevaar, maar de illusionaire beleving van gevaar.

Het is vanwege het feit dat er geen reden is voor je angst dat je makkelijk wordt verleid om op allerlei manieren je angst te vermijden, te bevechten of te onderdrukken. Dit is een natuurlijke reactie en wat haast iedereen doet.

Gedragspatroon.
De pogingen om jezelf te beschermen tegen je eigen angst maakt de situatie echter alleen maar erger in plaats van beter. De ergste problemen komen namelijk eerder voort uit de strijd tegen je angst dan de angst zelf!.

Ongemerkt heb je jezelf op deze manier een angststoornis aangeleerd. De term 'stoornis' suggereert een (mentale) ziekte, maar dat is een angststoornis niet. Het is een onbewust zelf aangeleerd gedragspatroon.

za maart 13, 2010 8:26 am
Profiel

Zo dat is heel lang 20 jaar! En elke dag klachten en je bent er nog steeds! Het kan dus geen kwaad! Bedankt voor je goede beschrijving,
daar heb ik wel wat aan! Want dat wist ik allemaal niet!
Ik weet dat ik er zelf heel hard aan moet werken! En doe ook echt
mijn best vind ik zelf! Maar de zenuwen zijn er nog steeds.....
Had jij ook zo last van duizeligheid en trillen op benen dan? Gevoel om te vallen, wat niet gebeurt? Heel erg bedankt voor je hulp.....

groetjes

za maart 13, 2010 8:52 am
Profiel
Site Admin

ja ik had echt heel veel klachten,mijn hoogtepunt(lees dieptepunt)was dat ik alleen nog maar in me bed durde te zijn,veerder kwam ik niet.
En toen werd het wel tijd voor actie :| Want ja dan leef je niet echt meer waarvoor het leven is bedoelt........

zo maart 14, 2010 6:03 am
Profiel

Zo dat is wel heel erg! Gelukkig doe ik nog wel van alles, meestal niet zolang maar doe het wel! ook al ben ik vaak heel moe! Maar dat is wel belangrijk dingen blijven doen! Ook al zit je onder spanning toch gaan....
Wil ook weer mijn fijne leven terug en daar vecht ik hard voor!
Het kan ook niet 123 weg zijn... denk dat het tijd nodig heeft!

bedankt dat je er voor me bent...

groetjes

zo maart 14, 2010 8:43 am
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende